نافرمانی مدنی به سبک آمریکائی
نافرمانی مدنی به سبک آمريکايی
http://www.roshangari.net/
بسياری از آمريکايی ها معتقدند بزرگ ترين رسانه ها آمريکا با اين که دايم از ميهن پرستی دم ميزنند و پرچم تکان می دهند، درعمل به مهم ترين دلبستگی آمريکايی ها يعنی آزادی حمله کرده و هويت آمريکايی را خدشه دار کرده اند. حالا آن ها تصميم گرفته اند از حقوق آمريکايی ها در برابر حمله اين رسانه ها دفاع کنند. هدف اين است که يک شبکه رسانه ای ليبرال در مقابل شبکه اصلی کنونی که عمدتا محافظه کا ر است ايجاد کنند و به نظر می رسد آن ها گام های بزرگی برداشته اند. مايکل مور در اين کار استاد است. ارزيابی کرده اند تا ماه نوامبر که انتخابا ت آمريکا فرا می رسد 10 ميليون نفر در آمريکا فيلم فارنهايت او را ببينيد. مهم نيست که در دور و بر او صداهای مختلفی به انتقاد بلند شده است. مهم اين است که او بينندگان فيلم هايش را از حقايقی مطلع می کند که رسانه های محافظه کار آن ها را وارونه جلوه می دهند. حالا يک ضد حمله جدی ديگر در راه است: OUTFAX، که درست قلب اين نوع رسانه هايعنی فاکس نيوز را هدف گرفته است. فاکس نيوز بر اساس نظرسنجی ها و آمار، CNN را عقب زده است وگفته می شود حتی شبکه هايی مثل ABC و CNN را ناچار کرده است که بيش از پيش به طرف محافظه کاران متمايل شوند. به طوريکه فضای ژورناليسم آمريکايی به کلی دچار تحول شده و رسانه های عمده به سخنگويان رسمی دولت و تبليغات چی های حزبی تبديل شده اند، امری که در ديکتاتوری های جهان سومی مثل کشور ما به ضرب قانون و دستگيری زنجيره ای يا فله ای روزنامه نگاران منتقد معمول است، اما در فرهنگ آمريکايی ها حد اقل به طور نظری پذيرفته نيست و توهين به آزادی به شمار می آيد. خود گروه های منتقد معتقدندمبارزه شان به ويژه در دوره اوج گيری مبارزه عليه جنگ تاثيرات خود را به جا گذاشته است. از جمله گفته اند شايد تصادفی باشد اما جالب است بدانيم که مثلا نيويورک تايمزاخيرا نويسنده معروف خود توماس فريدمان را با بارابارا ارنريخ که آمريکايی های پيشرو او را يکی از بهترين مقاله نويسان چپ آمريکا ميدانند عوض کرده است. وانيتی فيريکی از نشريات دارای پرستيژ آمريکا، بيش از پيش به طرف پيشروها گرايش پيدا کرده و سردبير آن، گريدون کارتر، در حال انتشار کتابی از مقالات خود، عمدتا عليه دستگاه محافظه کار بوش و جنگ، است. به هر حال ضد حمله جديد توسط جنبش MoveOn که 2.2 ميليون عضو دارد سازمان داده شده و قرار است از 18 جولای شروع شود. در قلب اين کارزار فيلم مستند"OUTFAX: اعلام جنگ روپرت مردوخ به روزنامه نگاری " قرار دارد. اين فيلم توسط کارگردان برجسته هاليوود رابرت گرينوالد ، کارگردانی شده است. گرينوالد که از يهوديان دمکرات و آزادی خواه آمريکاست قبلا نيز فيلم های متعددی ساخته است که به سری "UN" معروف شده است. از ديگر فيلم های اين سری Uncoveredدر مورد تدارک جنگ عراق است که فقط صدهزار دی وی دی آن در اينترنت به فروش رفت.فيلم ديگر Unprecedented در مورد دزدی رای در انتخابات 2000 بودو فيلم ديگری که در آينده پخش خواهد شدUnconstitutional نام دارد که در دفاع از حقوق مدنی آمريکادر مقابل يورش های اخير است. گرينوالد برای اين که فيلم خود را به اسناد معتبری مجهز کند، ريسک بزرگی را متقبل شده و دست به کاری زده که می تواند برای او و گروه تهيه کنندگان عواقب قانونی دامنه داری داشته باشد.فيلم او پر است از متن ها و تصاويری که بدون اجازه صاحبان آن مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان سند در اين فيلم ارائه می شود. او لشکری از تهيه کنند ه گان ، نويسنده گان ، گزارشگران، و کارکنان سابق فاکس نيوز را برای اين فيلم به کار گرفته است. شيوه کار فاکس نيوز در همان حدی هم که تاکنون از فيلم فاش شده است، يرت بر انگيز و بيدار کننده است. نيويورک تايمز در مورد استفاده بدون اجازه اين قطعات در فيلم اوت فاکس نوشته است : ,تاکنون و قبل از گرينوالد هيچ کس يک فيلم مستند نساخته است که اين همه قطعات بدون اجازه در آن به کار رفته باشد. موارد قبلی شکايت های قانونی براساس ماده ,استفاده مناسب, اگرچه از نظر تئوريک کاملا محکم بوده اند، اما در قانون هنوز تثبيت نشده اندو. به عبارت ديگر اگرچه از نظر قانونی استفاده غير مجاز ازاين قطعات در فيلم غيرقانونی است، اما در عمل شکايت ها معلوم نيست به جايی برسد، البته اگر کسی که از او شکايت می شود وکلای قوی داشته باشد. روشن است که فاکس نيوز ماشين عظيم و قدرت مند خود را برای تعقيب گرينوالد به کار خواهد انداخت، اما گرينوالد هم تنها نيست. تيم قانونی که در مقابل شکايت احتمالی فاکس خود را آماده کرده است از جمله شامل متخصص برجسته حقوقی لارنس لسيگ و کريس اسپريگمن عضو مرکز اينترنت و جامعه مدرسه حقوق استانفورد است.علاوه بر, مووآن ,در پشتيبانی از گرينوالد برای تهيه و توزع فيلم و مقابله با عواقب احتمالی آن Center for American Progress هم با گروه همکاری کرده و جزء تهيه کنندگان فيلم محسوب می شود. مارتين شين هنرپيشه معروف آمريکايی" بازيگر سريال محبوب کاخ سفيد" که از همکاران گرينوالد در تهيه فيلم های قبلی او هم هست و باشبکه جنبش موو آن همکاری نزديک دارد با گروه همکاری می کند. MoveOn از 18 جولای توزيع فراگير دی وی دی فيلم برای خانواده های آمريکايی را در سطح شهرهاآغاز می کند و البته دی وی دی از طريق اينترنت نيز توزيع خواهد شد. گرينوالد برای ساختن فيلم خود يک تيم داوطلب را از طريق جنبش مووآن گردآوری کرد. اين گروه ماه ها هرروز 24 ساعت کليه برنامه های فاکس را تعقيب کرده و مدل پخش تبليغات آن را ثبت کردند. سپس يک بخش ويژه "پشت صحنه" چگونگی کارگردانی اين تبليغات توسط شبکه فاکس نيوز را فاش می کند. با اين روش گرينوالد موفق شده است نشان بدهد چگونه فاکس با استفاده از زبان و تصوير فکر و احساس بيننده گانش را دستکاری کرده و احساس ناامني، ترس ، خداپرستي، بی اعتنايی به مرگ سربازان، ترس از غير خودي، بيگانه ستيزی و غيره را در بيننده ايجاد می کند. فيلم ساختار ارائه موضوعات داغ فاکس نيوز را باز و پياده می کند و به بيننده نشان می دهد چگونه مسائلی مثل مخالفت با آزادی سقط جنين، حضور دايمی خدا در متون سياسي، تشويق جنگ افروزي، مخالفت با حقوق هم جنس گرايان با صدا و سيما به صورت يک جريان دايم و لاينقطع در مغز بيننده تزريق می شود. اما يکی از نکاتی حيرت آوری که فيلم فاش می کند مکانيسم کنترل واداره اين شيوه ژورناليسم است. برای آن دسته از ما که فقط مکانيسم های به ظاهر دمکراتيک کنترل خبر در رسانه ها ی کشورهای پيشرفته را می شناسيم، بسيار عجيب به نظر می رسد که برای کنترل خبرها در فاکس از شيوه ای استفاده شود که بسيارنزديک به شيوه های فرمايشی استبدادهای خودمان و تحت راهنمايی سازمان هايی مثل ساواک و ساوامادر ايران و مخابرات در عراق باشد. البته اين جا ترس از اعدام و زندان لازم نيست، اما لشکری از ,همدستان, و , قلم به مزدان, و , جويندگان خوشبختی, و دروغگويان لازم هست. و اين دسته آخر با مدرک در فيلم به طور رسوايی آوری افشاشده اند مثلا Sean Hannity يک از برجسته ترين مجريان که در فيلم به عنوان يک متکبر خشن با مشکلات شخصيتی معرفی شده است و Bill O'Reilly ستاره فاکس نيوز که فيلم او را به عنوان يک دروغگوی حرفه ای که دچار حملات آنی و غير قابل کنترل خشم و اعمال خشونت معرفی ميکند. البته فيلم در اين مورد مدارک زنده به دست می دهد و وکلای گرينوالد جای پای قانونی محکمی دارند. در مورد شيوه های فرمايشی و تبليغاتی اداره برنامه های فاکس ، گرينوالد در فيلم شواهد جالبی را به نمايش می گذارد. از جمله اين که جان مودی مسوول دوم بخش خبر فاکس نيوز روزانه يک يادداشت تحت عنوان ,موضوع روز , برای کارکنان ارسا ل می دارد. اين يادداشت ها چهارچوبی را نشان می دهند که بر اساس آن ماشين خبرريسی کار خود را آغاز می کند. يکی از اين يادداشت ها که در فيلم نشان داده شده چنين هشدار می داد: ,در اين دام نيفتيد که برای زندگی آمريکايی های از دست رفته سوگواری کنيد,، که اشاره دارد به مرگ سربازان آمريکايی در عراق و اين که آمريکايی هانبايد برای از دست رفتن زندگی آن ها تاسف بخورند. يک يادداشت ديگر که در فيلم نشان داده می شود در رابطه با تسخير فلوجه است، از اين قرار:,چندان طول نخواهد کشيد که بعضی ها شروع خواهند کرد به تقبيح اعمال زور زياد. ما نبايد جز اين گروه باشيم, سپس فيلم با تعقيب برنامه فاکس نشان ميدهد که چگونه اين يادداشت ها توسط مجريان برنامه در روز صدها بار به واقع طوطی وار و لاينقطع به صورت حقيقت مسلم تکرار و تکرار می شودو آن ها را به صورت پيام غير قابل ترديد به بيننده القاء می کند. هيچکس مضمون اين يادداشت ها را مورد سوال قرار نمی دهد، آن ها مثل وحی بر کارکنان نازل می شوندو مثل وحی به شنونده القا و منتقل می گردند. در فاکس نيوز تفکر انتقادی به طور کامل قطع شده است. گرينوالد می گويد اميد من اين است که روزنامه نگاران پيش بيايند و سکوت را بشکنند. همه ژورناليست ها بدون استثناء می دانند فاکس لکه شرم بر روزنامه نگاری است. مارک تجاری که فاکس استفاده می کند يعنی ,درست و متوازن, يک دروغ است . بعلاوه فاکس خبر رادچار خفقان می کند، و هر روز مقدار کمتری سرمايه صرف خبر کرده و برای به دست آوردن آخرين دلار ممکن جان خبر را گرفته است. علاوه بر اين ها فيلم از يک منظر بزرگ ديگر هم به مساله نگاه می کند: کنترل انحصارات بر رسانه ها و عواقبی که اين امر در پی دارد. فاکس نيوز متعلق به مردوخ مولتی ميلياردی است که در اصل استراليايی است. با توافق دو حزب اصلی آمريکا او به شهروندی آمريکا پذيرفته شد و فعاليت خود را برای تسلط بر شبکه رسانه ای آمريکا به اوج رساند. البته او نمی توانست در شبکه رسانه ای آمريکا کودتا کند. بدون سرمايه گذاری چندين ميلياردی محافظه کاران طی دودهه او نمی توانست تا به اين حد در کار خود جسورانه پيش رود. در حقيقت بسياری معتقدند کار او به ضرر شبکه تبليغات محافظه کاران بوده است. به نظر بسياری اين شيوه جانبدارانه تبليغاتی فاکس برای آمريکايی ها يک شوک بود و به بيداری مردم بسياری کمک کرد.اين عده می گويندبر خلاف انگليسی ها که به شبکه رسانه ای جانبدار و غير نقاد مردوخ عادت کرده بودند، بسياری از آمريکايی ها اين شيوه را منزجر کننده يافتند و اين امر موجب شده است ميليون ها نفر از جوانان به شبکه های خبری مستقل و اخبار نت روی بياورند.آن ها معتقدند در حقيقت کاری را که سازمان های غير دولتی سال ها سال ها تلاش می کردند انجام دهند، يعنی ايجاد بی اعتمادی به شبکه های خبری محافظه کاران، فاکس نيوز به تنهايی کرده است. اما عليرغم اين مبارزه با فاکس و شبکه های خبری محافظه کار در آمريکا ادامه داردو حتی برخی از سازمان های غير دولتی در فکر آن هستند که بر اساس قوانين اساسی آمريکادر دفاع از آزادی بيان فاکس را به دادگاه بکشند.
زهره سحر خيز
2 Comments:
http://the-labyrinth.blogspot.com/2004/07/fahrenheit-911.html
By Anonymous, at August 19, 2004 at 11:48 PM
سلام و درود.
خسته نباشید.
کارتان مسئولانه است.
باز هم ادامه دهید .
موفق باشید.
امضا: یک عابر پیاده
By Anonymous, at May 4, 2005 at 2:56 PM
Post a Comment
<< Home